Sinds februari 2022 lanceerde BMW Peter Daeninck een nieuwe website gericht op fleet- en businessklanten. De investering in dit project blijkt tot op vandaag zijn vruchten af te werpen wegens de verhoogde online zichtbaarheid van de concessie doorheen 2022 en de resultaten voor- en tijdens de salonperiode. De doelstelling van het project is tot op heden om huidige of nieuwe klanten te informeren over het veranderende fiscaliteitregime, de nieuwigheden in het BMW-Gamma en allerhande vragen die naar boven kunnen komen bij het aankopen, leasen of renten van een nieuwe BMW voor zowel een professionele bestuurder, een fleet manager of een zelfstandige bedrijfsleider. BMW Peter Daeninck staat nu officieel op de digitale kaart, en deelden met ons hun insteek en inzichten mee sinds de lancering.
Concessiehouder Peter Daeninck, zag samen met zijn vrouw, Catherine Verdonck, oprichter van het First Friends netwerk, een mogelijke opportuniteit om informatie te verstrekken bij de vergroening van het wagenpark, hun BMW-gamma en bovendien om nieuwe partnerschappen met bedrijven te kunnen aangaan. In vergelijking met andere BMW-concessies was er nergens een fleet-website aanwezig die deze informatie naar de klanten zou kunnen brengen, vandaar dat het een goede zet was van de concessie om te investeren in deze website en de online zichtbaarheid van de concessie te verhogen in een wereld dat vandaag steeds meer digitaal wordt. Tot op vandaag telt de website wekelijks drie tot vierduizend bezoekers.
Klantgerichtheid staat centraal bij BMW Peter Daeninck, net daarom fungeert de fleet website als een centraal instappunt voor huidige en nieuwe klanten. Op dit centraal instappunt kunnen ze informatie opzoeken over alles wat komt kijken bij hun nieuwe- of tweedehands wagen via het fleet knowledgecenter. Zo komt de klant op voorhand te weten in welk fiscaal klimaat de wagen zich bevindt, welke laadinfrastructuur hij nodig heeft bij de keuze van een geëlektrificeerd voertuig en zelfs welke mogelijke opties hij kan kiezen op de wagen waar zijn voorkeur naar leunt.
De informatie die werd gepubliceerd is altijd mee met de tijd. Intern wordt ervoor gezorgd dat de kennisdatabank altijd up-to-date is. Dit wegens wijzigingen van de fiscaliteit, het Voordeel Alle Aard of het BMW-gamma vaak voorkomen.
Tegenwoordig bevat de kennisdatabank rond de 80 artikels, wat voor een klant wellicht veel tijd in beslag kan nemen om in zijn geheel door te nemen. Net daarom heeft de concessie ook gedacht aan gratis downloadbare content aan de hand van brochures. Bij het downloaden van de brochure krijgt de klant in een beknopte versie alles waar hij wellicht rekening mee moet houden bij de aankoop van zijn nieuwe wagen, zowel voor zelfstandigen, fleet managers of bestuurders. Ongeacht het profiel van de persoon die een brochure heeft gedownload, kreeg de persoon in kwestie ook maandelijkse fiscaliteitsinzichten die spelen in de automotive sector, zo blijft de bestaande- of nieuwe klant op de hoogte.
Wij willen dat onze professionele klanten goed op de hoogte zijn van het fiscaliteitregime en mogelijke wijzigingen, zo bieden wij de klant altijd de meest optimale fiscale condities bij de aankoop, leasing of renting van hun wagen. Voor ons is dit een belangrijk onderdeel van hoe klanten onze concessie beleven. Content als service helpt naar ons mening ook hoe een nieuwe klant ons ziet als bedrijf, namelijk een bedrijf dat werkt in wederzijds vertrouwen en zonder verassingen.
Peter Daeninck
Digitale marketing steunt de verkoop.
Buiten het feit dat de website fungeert als centraal informatieplatform, wordt de website ook gebruikt voor digitale marketing campagnes te lanceren. Zo werd recent ook het BMW Premium Selection luik toegevoegd aan de fleet website, wat het label is voor gecertifieerde jonge tweedehandswagens.
“Onze in-house digitale marketeer zorgt ervoor dat wagens van ons BMW Premium Selection gamma in de spotlight komen te staan, dit aan de hand van een tak op de website waar onze wagens uitgebreid worden afgebeeld, met alle specificaties, opties en natuurlijk de prijs van de wagen. We hopen op deze manier de juiste klanten te bereiken via advertenties op sociale media en zo iemand gelukkig te maken met een tweedehands BMW die gloednieuw aanvoelt.” Aldus Catherine Verdonck.
Naast het luik van BMW Premium Selection, stimuleert de digitale marketingstrategie ook de verkoop van nieuwe wagens door betaalde of organische campagnes op te zetten, die grotendeels worden beheerd door onze in-house digitale marketeer. De fiscaliteit speelt hier een grote rol bij de insteek voor deze campagnes die werden uitgevoerd binnen zoekmachines, email-campagnes of sociale media.
“Het adverteren van nieuwe wagens, ons aanbod met bijkomende fiscaliteit en onze toegevoegde waarde als bedrijf is essentieel in onze omnichannel marketing strategie. Het is belangrijk voor huidige en potentieel nieuwe klanten dat zij tijdig geïnformeerd worden over de veranderende fiscaliteit, en hoe wij hen kunnen verder helpen naar de juiste wagen binnen het meest gunstige fiscale klimaat. Zo toveren we een glimlach bij onze klanten, dankzij onze klant- en informatiegerichte aanpak, boven op het rijplezier dat wij bieden natuurlijk.” Aldus Rutger Maebe, Digitale marketeer voor BMW Peter Daeninck.
Functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid als primaire insteek.
De website werd tot op heden onderworpen aan verschillende testen op basis van gebruikersvriendelijkheid en inhoud. De insteek van deze verschillende testen was om na te gaan of de bezoekers werkelijk terecht komen op de juiste content die ze wensten te lezen en of deze content werkelijk relevant was voor de bezoeker. Bij de lancering van de website merkte de concessie al snel op dat klanten niet meteen vonden waar ze effectief op zoek naar waren, na een aantal grondige analyses, online ondervragingen en allerhande aanpassingen aan de website, blijkt uit de statistieken dat vandaag 85% van de bezoekers werkelijk de juiste content leest dat ze wensen te zien, een geslaagde formule dat een grote rol speelt in het digitaal informatieplatform.
Het is in principe zinloos om een website te bouwen waar de content die werd gepubliceerd niet wordt gelezen, net daarom is grondige data analyse van sessies die bezoekers hebben en de navigatiestructuur op de website cruciaal om dit platform te laten werken.
Rutger Maebe
Doorheen het jaar werd ook gedacht aan functionaliteit van de website, dit telkens vanuit het oogpunt van de bezoeker. Dankzij de frequente data analyse die intern werd uitgevoerd, kon worden nagegaan waar de bezoeker moeilijkheden ondervond, of wat er voor de bezoeker ontbreekt. Zo merkte de concessie op dat de bezoekers nood hadden aan de mogelijkheid om de modellen uit het fleet gamma te vergelijken op basis van cruciale specificaties binnen de wereld van professionele voertuigen zoals Total Cost of Ownership, Voordeel Alle Aard, startprijs en bijhorende laadtijden van geëlektrificeerde modellen. Na het opzetten van een concept om dit klaar te spelen, werd dit ook succesvol geïntegreerd in de website en wordt dit dagelijks gebruikt door de bezoekers.
Glasheldere toekomst.
Het eerste jaar van de website is een feit, een jaar waar het team van BMW Peter Daeninck op zoek ging naar de juiste succesformule om het online platform op het digitale landschap te plaatsen, en dit is met succes gelukt. Dankzij de online zichtbaarheid dat de website met zich meebrengt heeft de concessie de mogelijkheid gehad om hier expliciet op in te spelen tijdens het salon. De website werd tijdelijk getransformeerd naar ‘het Daeninck Salon’ met als insteek om bezoekers de saloncondities te laten bekijken en heel gemakkelijk contact met de concessie op te nemen. De Synergie tussen het fleet knowledgecenter, de testen van gebruikersvriendelijkheid doorheen het jaar en de functionaliteit na de aanpassingen van de website zorgden voor een zeer gemakkelijke ervaring voor de klant om hun ideale BMW te vinden, en puur rijplezier tijdens de testrit of na ontvangst van hun gloednieuwe BMW te ervaren.
BMW Peter Daeninck heeft de digitale strategie voor dit jaar al bepaald, zo zorgt het bedrijf voor nieuwe content binnen hun knowledgecenter dat relevant is, werden renting prijzen toegevoegd voor het volledige fleetgamma, wordt het luik BMW Service toegevoegd en bovendien zal binnenkort het eerste BMW Peter Daeninck E-book worden gepubliceerd op de website, dat volledig gratis te downloaden is naast het Daeninck magazine. De toekomst voor de website en de digitale groei is zonder twijfel glashelder.
BMW Peter Daeninck contacteren?
Concessie Sint-Martens-Latem
X. De Cocklaan 48-50
8931 Sint-Martens-Latem – België
info@daeninck.net.bmw.be
daeninck.bmw.be
+32(0)9.280.70.80
Concessie Oudenaarde
Westerring 27b
9700 Oudenaarde – België
info@daeninck.net.bmw.be
daeninck.bmw.be
+32(0)55.33.70.80