MENU

Er moet wat gebeuren

Mode houdt van nieuw. Ieder seizoen opnieuw, als het even kan. Dat is tegelijk haar vloek én haar zegen. Het is een vloek, omdat ze er onwaarschijnlijk veel grondstoffen aan een razendsnel tempo doorheen jaagt. Het Stadslab2050 uit Antwerpen alsook Het Modehuis opteren voor een meer duurzame mode, stap voor stap.

AUTEUR:
Het Modehuis

“Er worden steeds meer kleren gemaakt,” waarschuwt Jasmien Wynants,
projectmanager bij Flanders DC, “maar straks is er geen katoen meer genoeg
om alles te maken.” De levenscyclus van een kledingstuk is kort en de impact
van haar productie en distributie is onevenredig zwaar. Er moet wat gebeuren.
De manier waarop we kledij ontwerpen, produceren, vervoeren, kopen,
gebruiken en recycleren moet krachtig overhoop worden gegooid.

En daar loert meteen de zegen. Net omdat deze sector gewoon is snel te
schakelen en verandering omhelst, springen de revolutionaire ideeën die de
mondiale mode duurzamer kunnen maken als frisse paddenstoelen uit de grond.

Snelle solden of een langer leven voor je jurk?

De verantwoordelijkheid voor het omturnen van de modewereld ligt voor een
deel bij de grondstofleveranciers, de producenten en de ontwerpers, maar ook
bij de winkels en de consumenten, verduidelijkt de consulente van Flanders DC.
Een winkel als ’Graanmarkt 13’ bijvoorbeeld verraste vorige zomer eenieder
met de mededeling dat er niet langer gesoldeerd zou worden. De winkel die al
geruime tijd focust op duurzaamheid en slow fashion – iets wat Het Modehuis
ook betracht - besloot om de winkelrekken tijdens het eerste weekend van de
zomersolden te vullen met tweedehandsspullen van klanten. De zaak wil zo
aandacht vragen voor de levensduur van kledingstukken. “Een mooi kledingstuk
verliest zijn waarde niet met ouder worden,” aldus Ilse Cornelissens.

Proper, echt proper

De consument kan ook nog op een heel andere manier duurzaam met zijn kleren
omgaan. Wanneer die ze wast, namelijk. Onze wasmiddelen bevatten immers
nogal wat vervuilende stoffen. “Ook hier duiken al voorstellen op”, zegt
Jasmien. “Seepje is zo’n producent die op zoek gaat naar duurzame
wasproducten.” Zij kwamen op de proppen met de schil van de Sapindus
mukorossi-vrucht. “Wanneer de schil van die Nepalse vrucht water raakt, maakt
hij een natuurlijke vorm van zeep aan”, vertelt de website van de producent. Ze
zouden veel minder vervuilend zijn en geschikt voor alle soorten stoffen.
Toch volstaat het kiezen van een andere zeep niet. Wanneer je synthetische
kledij wast, blijken per wasbeurt miljoenen microvezels vrij te komen. Daarom
raadt fabrikant Patagonia voor het wassen van hun fleecevesten van
gerecycleerde petflessen de Duitse Guppy Friend aan. Deze waszak moet als
een filter voorkomen dat microvezels in het afvalwater terechtkomen en zo naar
zee stromen. De scepsis rond de zak is echter nog niet van de baan. Maria
Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation vraagt alvast om
onafhankelijk onderzoek. Werkt het wel echt? En wat moet je dan met de vezels
die in de zak zitten? Verschuif je het probleem hier niet van fabrikant naar
consument?


Het hemd dat nooit vies wordt

Misschien moeten de fabrikanten ervoor zorgen dat je veel minder moet wassen.
Wynants kent alvast een producent die dat spoor bewandelt. “Labfresh maakt
hemden die wit blijven, welke vloeistof je er ook tegenaan gooit.” Het bedrijf
maakt zich zelfs sterk dat het ook zweet tegenhoudt.

De kledingstukken van dit bedrijf zijn gemaakt van versterkt katoen dat
technologisch is bewerkt om vloeistoffen en bacteriën af te stoten. Maar, geeft
Jasmien toe, dan duikt het katoenprobleem weer op. Er is er niet genoeg van, er
is 7000 liter water nodig voor het katoen van één jeansbroek en het recycleren is
problematisch.

Geef van katoen

Ioncell-F, de Finse laureaat van de Global Change Award, zou ontdekt hebben
hoe je afvalkatoen volledig en zonder kwaliteitsverlies kunt herwerken tot een
nieuwe stevige stof. Na zeven jaar onderzoek slaagde het team van Michael
Hummel en Marjaana Tanttu erin om oud katoen te laten versmelten met
ionische vloeistof tot een kleverige substantie die, na verdere verwerking, kan
worden gesponnen tot nieuwe, duurzame vezels. Hoewel de nieuwe stof Ioncell-

F heel zacht aanvoelt, is ze heel wat sterker en steviger dan doorsnee katoen en
linnen. Bovendien kan Ioncell-F in een ‘closed loop’ worden vervaardigd. Er
komen geen schadelijke stoffen vrij, het vergt geen extra water en ook geen
nieuwe grondstoffen, want het ontstaat uit onze katoenafvalberg. Oude kleren
kunnen eindelijk duurzaam tot nieuwe worden verwerkt.

Het nadeel is dat het voorlopig nog niet te verkrijgen is. Omwille van het
complexe proces wordt het momenteel enkel onder
laboratoriumomstandigheden in kleine hoeveelheden geproduceerd en tot
dusver is er nog geen fabrikant opgestaan die het systeem wil opschalen.

Kiezen voor een afvalstoffen collectie

Er rollen overigens nog andere boeiende, nieuwe stoffen uit de laboratoria. Wat
dacht je van een sinaasappeljurk, laarzen uit druivenleer, een algenbroek of een
koeienmesttopje? Elk seizoen weer bieden onderzoekers nieuwe grondstoffen
aan.

De Vlaamse ontwerpster-bio- ingenieur Katrien Herdewijn slaagde er
bijvoorbeeld in om elegante schoenen vocht- en vuilafstotend te maken met
nanotechnologie. Trouwens, wist je dat de Eleg-nano schoenen van bij de eerste
collectie ook in Het Modehuis te verkrijgen waren?!

En wist je dat de Belgische luxelederwarenfabrikant Lebeau-Courally voor hun
Boudoir handtas niet enkel en alleen het mooiste leder selecteert maar tevens voor
de bodem van diezelfde handtas gerecupereerde rubberbanden hanteert?!

Ideeën uitwisselen

Helaas zijn die duurzame basismaterialen voorlopig nog moeilijk te vinden. De
ontwikkeling ervan vertaalt zich ook in een hogere kostprijs. Dat maakt het niet
alleen bijzonder moeilijk voor de ontwikkelaars, ontwerpers en producenten,
maar evenzeer voor de consument. Laatgenoemde moet immers bereid zijn om
voor deze te bewandelen weg iets meer moeite te doen, inclusief voor de
kostprijs ervan.

Zin om mee te denken rond de stoffen/collectie van Furore – het modelabel van Elke
Baert - zaakvoerder van Het Modehuis – of de krachten te bundelen om zo te werken
aan een meer duurzame toekomst van de mode? Aarzel niet contact op te nemen met
Het Modehuis te Sint-Martens- Latem/Deurle.

Welkom in Het Modehuis:

Xavier De Cocklaan 37 (verlengde Kortrijksesteenweg) 
9831 Sint-Martens-Latem (Deurle) 
09 385 97 44
info@het-modehuis.com
www.het-modehuis.com

U AANGEBODEN DOOR
FIRST FRIENDS PARTNER
Het Modehuis

Om de website zo optimaal mogelijk vorm te geven en voortdurend te kunnen verbeteren, gebruiken wij cookies.
Accepteer Weiger Lees meer

Meer inspiratie, direct in je inbox

Blijf op de hoogte van het reilen en zeilen van First Friends. Schrijf je in voor onze driewekelijkse nieuwsbrief, boordevol exclusieve lifestyletrends, speciale acties en nieuws van onze partners.

  • Dit is een verplicht veld.
  • Dit is een verplicht veld.
  • Dit is geen geldig e-mailadres.