MENU

Don't be driven by technology. Drive it.

In 2019 wordt de zevende generatie van ’s werelds meest succesvolle belichaming van rijplezier in het premium segment gelanceerd.

De nieuwe BMW 3 Reeks Berline is sportiever dan ooit en beschikt over een nieuwe designtaal, een sfeervol interieur en vooral een geavanceerde technologie op het gebied van rijassistentiesystemen, bediening en connectiviteit.

De BMW 3 Reeks was altijd al een pionier

In de aanloop naar de lancering van de allereerste 3-reeks, in 1975, had BMW enkel te kennen gegeven dat het een auto zou introduceren onder de 5-Reeks, die toen reeds in de catalogus stond. Het eerste nummer zou dus een 3 of een 4 zijn. Het werd, zoals we intussen allemaal weten, een 3. Een cijfer dat meer BMW’s dan ooit tevoren zou sieren. De eerste 3-serie (E21) rolde dus in 1975 van de band.

Een stukje geschiedenis

Toen in het voorjaar van 1964 de BMW 1600 werd gelanceerd stelde BMW onderstaande statements. Als dit 55 jaar geleden geen vooruitstrevende gedachten waren… en vandaag de dag is er eigenlijk nog maar weinig veranderd aan onze mobiliteit.

E21 V2 Crop
Auto’s worden dikwijls nog geconstrueerd voor omstandigheden die in het huidige verkeer al lang niet meer bestaan: voor wegen met weinig verkeer, voor steden zonder files… Vooruitstrevende gedachte van BMW in 1964
Momenteel is de ruimte op onze wegen beperkt. Zij groeien niet met de motorisering mee. Het beroep op de reactie en de bekwaamheid van de autobestuurders bereikt in het huidig verkeer vaak de grens van het draaglijke Vooruitstrevende gedachte van BMW in 1964
E21 V1
BMW E21

1975 - 1983 / BMW E21

Het Olympische stadium van München, gelegen vlakbij de BMW-hoofdzetel, vormde het toneel voor de allereerste voorstelling. De eerste 3-reeks, E21 gecodeerd, moest de 1600, 1600ti en 2002tii toelaten af te zwaaien. Het uiterlijk van de 3 was sterk gebaseerd op de 5-reeks van destijds. Het model was 4,35m lang, 1,61m breed, 1,38m hoog en beschikte over een wielbasis van 2,56m. Onder de kap was er ruimte voor benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1573, 1766 en 1990cc.

De modelaanduidingen waren overeenkomstig; 316, 318, 320 en 320i. De eerste ontwikkelde 90pk, de 1.8 was goed voor 98pk terwijl de 320 maximaal 109pk leverde. De 320i met brandstofinjectie leverde zelfs 125pk, maar enkel op brandstof met een hoog octaangehalte. De topsnelheid lag tussen 160 en 180km/u, afhankelijk van de uitvoering.

1982 - 1994 / BMW E30

In 1982, perfect op schema, werd de tweede generatie op de consument losgelaten.
Die was 3cm korter, maar toch werd het interieur 4cm ruimer. De Drie was ook op dieet geplaatst. Ondanks een betere uitrusting woog het model 30kg minder. De nieuwe tweedeurs was dankzij een betere aerodynamica ook een stuk sneller.

Dankzij een vijfversnellingsbak met een brandstofbesparende vijfde ‘overdrive’ versnelling bleef het verbruiksgemiddelde van de 323i beperkt tot 8,9l/100km (DIN). Een jaar later had BMW al 233.781 wagens van het nieuwe type gebouwd.

In 1983 werd de eerste 3-Reeks met vier deuren geïntroduceerd en 1984 was het jaar van de introductie van de 2.7l zescilinder. In ’85 dan schoof BMW de eerste 3 met een diesel naar voren: de 324d, goed voor 86 dieselpaarden en een top van 165km/u. Datzelfde jaar werd ook een nieuw vlaggenschip geïntroduceerd: een 171pk krachtige en 217km/u snelle 325i, die het roer overnam van de 323i.

E30 V1
BMW E30
E30 Touring
BMW E30 Touring

Cabrio, M3 en Touring

Nog in 1985 werden twee nieuwkomers verwelkomd. De 325i kon vanaf dan immers ook als cabrio worden besteld. Het andere model - de M3 - zou ogenblikkelijk een legendarische status bereiken en die nooit meer opgeven. Het succes en de extra versies van de 3 zorgden ervoor dat de productiecapaciteit van de productie-eenheid in München niet meer toereikend was. In 1986 werd dan ook een tweede eenheid opgestart in Regensburg.

In 1984 parkeerde een ingenieur bij BMW z’n 3-Reeks in de garage om het model met het oog op een familie-uitbreiding (er was een baby op komst) wat praktischer te maken. Hij wou meer ruimte en een betere belaadbaarheid. Hij verwijderde het dak, schoof de C-stijl achteruit en zorgde voor een kofferklep die tot aan de achterlichten kwam. In april 1984 stelde hij z’n creatie voor aan z’n oversten, na amper 6 maanden arbeid.

Hun enthousiaste reactie resulteerde in de geboorte van de 3-Reeks Touring, die uiteindelijk het levenslicht zag in 1987. Het debuut ging gepaard met een discrete update van de andere versies.

1991 - 2000 / BMW E36

In 1990 werd de derde generatie aan de pers voorgesteld. Dit compleet nieuwe model had een duidelijk geëvolueerde look, met onder meer achter glas verscholen dubbele ronde koplampen en grotere nieren, en was ook meteen als vierdeurs verkrijgbaar. Hij was in alle richtingen groter dan z’n voorgangers. Tussen de voorwielen was er onder meer ruimte voor een 316i met 100pk, een 113pk sterke 318i, een 320i zescilinder met 150pk en een 325i met 192pk.

De vierdeurs bleef niet lang alleen; in ’92 werd een elegante, maar toch sportieve coupé geïntroduceerd. Dat was niet langer een tweedeursversie van het origineel. Het model was immers lager, had een korter dak en was toch 8cm langer. De portieren hadden zelfs frameloze ruiten. De nokkenasverstelling VANOS, die meer vermogen bij een lager toerental mogelijk maakte, maakte op hetzelfde moment z’n intrede. Eind 1992 was er opnieuw een M3 (286pk) en in de lente van 1993 werd de cabriolet geïntroduceerd. Vanaf '96 was de M3 met 321pk gezegend.

In 1994 lonkte BMW voor het eerst naar de klanten die vonden dat de 3 eerder prijzig geworden was. De korte Compact, eerst als 316i en vervolgens als 318is en 318tds, deed z’n intrede. De Touring volgde in 1995.

E36 V1
BMW E36
E46 V3
BMW E46

1998 - 2007 / BMW E46

De vierde 3-reeks werd in 1998 op het publiek losgelaten. Dat model was uiteraard weer groter, comfortabeler en veiliger en presteerde beter. Vooral de 136pk sterke 320d, de eerste BMW-motor met directe injectie, bleek een schot in de roos. 
Behalve 4cm langer én breder, beschikte deze 3 ook over een ideale 50/50 gewichtsverdeling dankzij de introductie van aluminium componenten voor de structuur en de ophanging.

De coupé werd in april ’99 gelanceerd. 
In dat jaar werd niet alleen een nieuwe tweedeurs voorgesteld, de nieuwe Touring mocht eveneens opdraven.

E46 Coupe
BMW E46 Coupe
E46 M

Een jaar later was het de beurt aan de indrukwekkende 330d met 184pk en 390Nm koppel. 
De zescilinder dieselmotor telde vier kleppen per cilinder, een turbo met verstelbare schoepen, een intercooler én common-rail directe injectie in plaats van een rechtstreeks inspuitsysteem met een distributiepomp. In de lente van 2000 werd dan ook nog de nieuwe cabrio aan het gamma toegevoegd. Enkele maanden later werden de typeaanduidingen, die intussen nauwelijks nog overeenstemming vertoonden met de werkelijke cilinderinhoud, herschikt, werden een aantal motoren aangepast en deed vierwielaandrijving z’n herintrede.

2005 - 2012 / BMW E90, E91, E92 en E93

De vijfde generatie van de “3” debuteerde op het Autosalon van Genève op 3 maart 2005. De levering van de eerste exemplaren startte kort daarna. Chris Bangle, dan al berucht omwille van de Z4 en de 7-reeks uit 2001, gaf de 3 een wat agressiever voorkomen en zorgde voor een vloeiender lijnenspel. De vormgeving van de achterlichten kreeg de eerste levensjaren weliswaar kritiek, vanwege 'te Koreaans', maar daar werd uiteindelijk een mouw aangepast.

E90 V1
BMW E90
E90 V2
BMW E90

De 3 bleek vooral opnieuw een flink pak gegroeid. 5cm in de lengte, en maar liefst 8cm in de breedte. De M3 kreeg in plaats van een zes-in-lijnmotor voor het eerst een V8 ingeplant. 
Die is 4 liter groot en goed voor 420pk - een groot verschil met de 343pk die uit de 3.2l van de vorige generatie werd geperst. Het moest om te kunnen concurreren met de vierwielaangedreven Audi RS4.

2012 - 2019 / BMW F30

In 2012 kwam generatie zes aankloppen. 
Vanaf dan vallen de coupé- en cabriovarianten van de nieuwe 3-reeks onder de noemer '4' - ook de M-versies - en er wordt zelfs een 3 Gran Turismo, die de kleine broer van de 5 GT moet voorstellen, aan het gamma toegevoegd.

De M3 is weliswaar gebleven, maar enkel als sedan en met minder longinhoud dan ervoor om toe te geven aan de steeds strenger wordende emissie-eisen.

F30
BMW F30
P90323701 High Res The All New Bmw 3 Se
MEER VERMOGEN. MEER RIJBEREIK. MEER STUWKRACHT. 39 G/KM. 2019 / BMW G20

Dromen worden zeldzaam.

De nieuwe BMW 3 Reeks Berline, G20 is sportiever dan ooit en beschikt over een nieuwe designtaal, een sfeervol interieur en vooral een geavanceerde technologie op het gebied van rijassistentiesystemen, bediening en connectiviteit.

• De wagen herkent ondermeer uw stem en luistert naar uw wensen dankzij de BMW Intelligent Personal Assistant.

• Intuïtiver en sneller bedienen dankzij de interactieve cockpit.

• Veiliger. De beste hulpsystemen werken op de achtergrond.

• De nieuwe BMW 3 Reeks is ook weer flink gegroeid: met zijn 4,71 meter is de zevende generatie 8,5 centimeter langer geworden.

Los van zijn ‘nieuwe’ stijl onthouden we vooral dat het koetswerk gezegend is met een uitstekende Cx-waarde van 0,23, dankzij actieve lamellen in de neus, een bijna volledig beklede wagenbodem en de befaamde Air Curtains.

Hybrid V2
BMW 330e plug-in-hybride

BMW 330e plug-in-hybride

De nieuwe BMW 330e plug-in-hybride* staat voor het rijplezier, de prestaties en de maximale efficiëntie die typisch zijn voor BMW. De toonaangevende BMW eDrive-technologie maakt een groter rijbereik van maximaal 60 km op enkel elektriciteit mogelijk – en vermindert tegelijkertijd de CO2-uitstoot aanzienlijk.

* Beschikbaar vanaf 07/2019

Graag een testrit boeken?

Vanaf zaterdag 24 februari kan u de nieuwe BMW 3 Reeks Berline bewonderen in onze BMW Peter Daeninck showroom te Sint-Martens-Latem en te Oudenaarde.

Maak vrijblijvend een afspraak of stel ons uw vragen.

Maak een afspraak
P90323670 High Res The All New Bmw 3 Se
ELKE TIJD VOORUIT. BMW M340i xDrive

BMW 320d Berline:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 4,7–4,4 [4,5–4,2] CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 122–115 [117–110]

BMW 320d xDrive Berline:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 4,8–4,5 CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 125–118

BMW 330i Berline:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 6,1–5,8 CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 139–132

De gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie en stroomverbruik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure VO (EU) 2007/715 in de geldende versie. De gegevens hebben betrekking op een wagen in standaarduitvoering in België en Luxemburg. De waarden houden rekening met verschillen in de gekozen velg- en bandenmaat en de optionele extra uitrusting en kunnen tijdens de configuratie veranderen.

De waarden voor de van een (3) voorziene modellen zijn reeds op basis van de nieuwe WLTP-testcyclus berekend en voor een betere vergelijkbaarheid omgerekend naar NEDC. [Bij deze modellen kunnen voor het berekenen van belastingen en andere voertuig gerelateerde heffingen die (ook) rekening houden met de CO2-emissie andere dan de hier vermelde waarden gelden.]

De CO2-efficiëntiewaarden beantwoorden aan de richtlijn 1999/94/EG en de Pkw-EnVKV in de huidige versie en voldoen aan de verbruiks- en CO2-waarden van de NEDC.

Meer informatie over de officiële CO2-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO2", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).

U AANGEBODEN DOOR
FIRST FRIENDS PARTNER
BMW Peter Daeninck

Om de website zo optimaal mogelijk vorm te geven en voortdurend te kunnen verbeteren, gebruiken wij cookies.
Accepteer Weiger Lees meer

Meer inspiratie, direct in je inbox

Blijf op de hoogte van het reilen en zeilen van First Friends. Schrijf je in voor onze driewekelijkse nieuwsbrief, boordevol exclusieve lifestyletrends, speciale acties en nieuws van onze partners.

  • Dit is een verplicht veld.
  • Dit is een verplicht veld.
  • Dit is geen geldig e-mailadres.